Predstavujem vám: Eleonóru ("Elku") Kanášovú - 2. časť

Milí čitatelia, opäť vás po prestávke vítam na mojom blogu :) Čo som si dnes pre vás pripravila? Ako inak, lahôdku :) Akú? 2. časť rozhovoru s Eleonórou Kanášovou (mňam ;) ). Ak ste čítali jeho prvú časť a pamätáte si na nadpis, asi ste si všimli, že dnes je v ňom trochu zmena. Nie je to chyba :) Je to znakom toho, že "Nelka" (dnes však skôr ako "Elka") sa vám predstaví trochu v inom svetle - ako jedna z výrobkýň ručne tkaných slovenských šatiek na nosenie detí :) Úžasné, však? Takže opäť vás pozývam, aby ste si spravili kávičku, vyložili nohy, spravili pohodlie a začítali sa do toho, ako sa Nelka stala "Elkou" ;)

Eleonóra Kanášová ako "Elka"

Teraz sa chcem opýtať na tvoju krásnu perlu, a to tvoje ručne tkané šatky :) Ako si sa k tomu dostala?

Myslím, že viaceré maminky napadlo, že by si mohli natkať vlastnú šatku. Keď už nie z iných príčin, tak preto, že dať si natkať šatku podľa vlastných predstáv, nie je práve jednoduché.  Mnoho výrobcov na zákazku vôbec nevyrába. Alebo ak áno, ich možnosti sú úplne pochopiteľne časovo obmedzené a ich zákaznícky list na dlhú dobu úplne plný. U mňa to bolo iné asi v tom, že som tú myšlienku dotiahla do konca :)

 Mala si s tkaním pred tým nejaké skúsenosti?

Keďže s tkaním som osobné skúsenosti nemala (ak neberieme do úvahy tkanie na hračkárskych stavoch, ktoré sa predávali za minulého režimu a tkanie na hračkách s vystúpenými kolíkmi), tak som vedela, že by bolo fajn si niečo o tom naštudovať. Začala som teda zháňať informácie, pozerať všelijaké videá s tkaním, čítať všelijakú literatúru spojenú s tkaním, proste nasávať informácie. Ale to, čo sa môžem naučiť z kníh a z videí mi prišlo stále menej, ako keď by som si mohla siahnuť. Viem, že sú veľmi šikovné a nadané tkáčky, ktoré sa naučili tkať za pomoci kníh a videí, ale ja som si proste naozaj musela sama vyskúšať, do čoho to vlastne chcem ísť. Takže som sa aj prihlásila do kurzu, ktorý som absolvovala, odtkala som si svojich prvých 17 maličkých projektov a povedala som si, že moje tkanie sa stane dospelým, keď utkám 18-tu vec, a tou už musí byť šatka. A tak sa naozaj zrodila prvá zo šatiek na nosenie detí :) Ale ďakujem aj všetkým, ktorí stáli pri mne a podporovali ma všetkým možným spôsobom. Podpory sa mi naozaj dostalo. Ale aby som neklamala, rodičia manželovho otca tkali. Manželov otec si na to ešte veľmi dobre pamätá a o tkaní vie naozaj dosť. A taktiež mi prezradili, že manželova teta tkala dokonca pre prezidenta, že to bola veľmi známa tkáčka :) Takže sa dá povedať, že: Remeslo predsa len ostalo v rodine :)

Na jednej z fotiek som zahliadla tvoje krosná :) Ako si sa k nim dostala? Je to dedičstvo?

Kiež by :) Tie krosná od tety by som veru veľmi rada niekedy videla osobne (stále existujú, ale sem ich iste nedostaneme :) ). A tak som krosná zháňala... Na Slovensku, v Českej republike... A stále nič. Zháňala som naozaj dlho, ale to, na čo som narážala, to proste nijako mojim požiadavkám nestačilo. Už som si povedala, že si nechám vyrobiť na zákazku. Žiaľ, ani slovenská firma, ktorá tieto krosná vyrába, opätovne nijako moje požiadavky nebola schopná akceptovať. Tak som nasledovala príkladu viacerých tkáčok z ČR a stav som si nechala doviezť. Putoval z veľkej diaľky, prešiel celé Nemecko (bol až pri hraniciach, na samom konci kdesi) a poputoval si v kamióne pekne cez Európu až sem k nám :) Dovoz musel zariadiť manžel a ja veľmi ďakujem za jeho ochotu, že to všetko podstúpil. A doteraz je mi v tomto veľkou pomocou so všetkým, čo si vymyslím :) (a ja vymýšľam veľa :D).

Málokto si vie predstaviť, čo za takou ručne tkanou šatkou je - od prvej myšlienky až po konečný výsledok. Čo všetko to obnáša?


Ako sa tvorí šatka
Tých činností, ktoré je treba urobiť skôr, je naozaj dosť veľa. Ľudia si to predstavujú obvykle dosť jednoducho. A ja som si to tiež kedysi predstavovala tak ľahučko :) Je v tom matematika, pretože musíte si vždy spočítať, akú širokú osnovu budete robiť. Koľko nití na ňu treba, akú dĺžku
šatky budete robiť, treba počítať s príslušným zrazením po opratí. Treba si vyrátať, koľko utkových nití, treba si uvedomiť a vypočítať, koľko z jednotlivých farieb, treba si spraviť návrh, ako bude šatka cca farebne vyzerať. Nite zohnať, objednať, počkať, kým prídu, nasnovať, následne dať na stav, čo zahŕňa zase viacero činností priamo na ňom.  Viaceré môžu byť veľmi zradné, takže naozaj pozor. A až keď je všetko už vlastne pripravené, môže nastať samotné tkanie. Niekedy príprava trvá dlhšie ako tkanie samotné (väčšinou).


Ako dlho ti trvá vytvorenie jednej šatky?

Uffff, dobrá otázka a zároveň veľmi ťažko zodpovedateľná. Pretože nie je závislá odpoveď iba od mojej maličkosti. Vzhľadom k tomu, že napr. nite nie sú vždy dostupné, a ani dodávatelia ich nemávajú u seba v potrebnom množstve a čaká sa na dodávanie od výrobcov, alebo čakám na ich dodanie teda zo zahraničia, o to viac, ak chcem nejakú špeci prímes, tak sa doba dosť môže predĺžiť. Jednu farbu na motýlika som objednávala myslím, že zo 4 rôznych obchodov a ešte v 3 som bola osobne... Dalo by sa povedať, že cca mesiac, v prípade, že tkám šatku, ktorá bude jedinou z tej konkrétnej osnovy, že dodanie nití nie je problém, a že návrh sa vytvorí v celkom slušnom čase. Ak je ale zádrhel s niťami, čas sa naťahuje, ale naopak, ak naviniem dlhšiu osnovu a z jednej osnovy sa vytká viac šatiek, potom sa čas na jednu šatku podstatne skráti. Pretože už sa nerobí nový návrh osnovy, nevyberá sa teda každá farba, nemusím odznova navliekať každú nitku do stavu... O to ide práca rýchlejšie a tkanie trvá kratšie. Čiže môže pokojne byť, že prvá šatka bude vznikať dlhšie ako mesiac, ale sesterská šatka z tej istej osnovy bude vznikať iba 2 týždne.

Čo ťa inšpiruje pri vymýšľaní vzorov?



Summer Garden (prvá "Elkina" utkaná šatka)
A kto na mňa prezradil, že si ich aj sama kreslím? :) Ale áno, aj to je pravda. Ale samozrejme, aj na vzory existuje viacero kníh a nie je až taký problém si dnes nájsť vzory od výmyslu sveta. Na prvej šatke som chcela srdiečka, ale nielen srdiečka, ako robí skoro každý tkáč. Chcela som, aby boli otočené oproti sebe, aby vyzerali ako časť loga Elky, a vlastne znázorňovali nekonečnú lásku dieťatka a mamičky. Takže tam som sa už pohrala potom otáčaním a nastavovaním pri zadávaní na stav a navliekaním. Pri tvorení vzorov to býva aktuálny nápad. Nálada, ani to neviem pomenovať, možno múza :) Ale kreslím iba občasne, keď ma to naozaj chytí. Najprv som sa za to hanbila. Myslela som si, že toto robí každý v počítači a prišlo mi skoro trápne, že ja som si ako jednu z prvých vecí (ešte skôr, ako som mala doma krosná) zakúpila štvorčekový zošit a kreslila a kreslila :) Ale dnes viem, že viaceré tkáčky majú takto pozakladané tiež svoje a je to veľmi príjemné, že to tak je, že v tom nie som sama. Tak ako má svoju podporu svet nosenia, tak ho má aj tkáčsky svet. Tkáčky z ČR, ale aj tkáčky európske, či dokonca spoza oceána, sú veľmi milé a veľmi radi poradia, pomôžu, poskytujú výbornú podporu :)

Vo svojej odpovedi si spomenula aj názov svojej značky :) Viem, že má svoju symboliku a význam. Vysvetlila by si ho?


Logo
Značka Elka - Fo(u)r Hearts Woven je vlastne takou malou slovnou hračkou :) Elka sa dá vysvetliť ako ELeonóra KAnášová, teda prvé dve písmená z mena a priezviska. Ale tiež moja prezývka je Nelka. Čiže je to skoro to isté, o to viac, že niekedy, keď sa podpisujem, to N vyzerá ako časť srdca, takže je skoro komické, že to tam v podstate je úplne všetko :) Druhá časť názvu, to je claim značky samotnej. Fo(u)r Hearts Woven - 4 srdcia tkané, pretože logo samotné sa vlastne zo 4 sŕdc skladá. Ak by ste tieto srdcia otočili všetky k sebe, vzniká štvorlístok. A deti sa nosia so šťastím, aby boli šťastné, aby tí, ktorí nosia, boli šťastní, a tie srdcia spolu naozaj patria. For Hearts Woven, pretože detičky sa nosia na srdci, pri srdci, so srdcom plným lásky a rovnako bezmedznú lásku aj dávajú. A tak to proste k značke neodmysliteľne patrí. Proste je to pre všetky srdcia, ktoré nosia svoje malé srdiečka s láskou pri sebe :)

Zatiaľ sú v "obehu" dve tvoje šatky :) Čo o nich povieš?
 

V tejto chvíli sú skutočne na svete dve a tretia je tesne pred svojím dokončením. Prvá sa volá "Summer Garden". Inšpiráciou pre ňu bola časť záhrady, ktorá vyzerala ako rozkvitnutá lúka, s množstvom rozmanitých kvetov, rôznych farebných tónov. Šatka, ktorá je dosť pevná, aby uniesla ťažké detičky, nie najvhodnejšia pre deti malé, či pre začínajúcich viazačov. Bola to naozaj prvotina šatková a robila som ju s veľkou vášňou. Úprimne, nečakala som, aký obrovský záujem vyvolá, ale je to tak. A mňa teší, že to, do čoho som vložila kus seba, sa ľuďom tak páči. 
Butterfly on the sky ("Elkina" druhá utkaná šatka)
Druhá šatka sa volá "Butterfly on the sky". Doma ju voláme Motýlik :) Táto šatka vznikla s iným úmyslom ako prvá. Mala byť mäkšia, vhodnejšia aj pre menšie detičky, nie tak husto tkaná, čo sa aj podarilo. Vzhľadom mala pripomínať nebo, slnko i oblohu. Stredová značka bola pôvodne plánovaná ako zmena utku a vytkanie dvoch oproti otočených sŕdc, ale uprostred roztkaných sŕdc sa proste syn do toho zastarel a zaujímal sa, prečo vlastne srdcia a nechcel ich tam. Veľmi chcel, aby v strede neba letel motýľ, aby som tam vytkala motýlika. Tak som teda jeho prianie splnila a vzor som prekreslila :) A po dotkaní teda zrazu bol motýlik. Avšak, pôvodná myšlienka sŕdc ostala zachovaná, keďže v prípade, že sa šatka naviaže, tak pri úväze si všimnete, ze časť šatky má dieťatko pod zadočkom a čast na chrbátiku. A práve to je dôvod, že vlastne ta polovica šatky, to jedno krídlo motýľa vtedy vyzerá ako srdce :) Takže ostali zachované a zároveň vytvorené všetky myslienky, ktoré boli do šatky vkladané :) Andrejka Kvintová, ktorá tieto šatky pre mňa aj nafotila (za čo ďakujem, ja som s foťákom v ruke nemožná), o tejto šatke povedala, že je mäkučká ako svetrík :) Tretia je momentálne na stave. Bude spĺňať (dúfam) manželove predstavy, pretože je tkaná podľa jeho nápadov a pre neho. A hoci predchádzajúce šatky sú naozaj veľmi odlišné ako vzorom, tak tkaním, aj hustotou tkania, atď., tak táto bude naozaj veľmi odlišná, pretože už nebude čisto bavlnená. A tých zmien je tam skutočne neúrekom, takže sama som na ňu nesmierne zvedavá :) A už k jej dokončeniu ostáva skutočne iba kúštik :)

"Elkina" šatka Rainbow Water
 Pozn. Nelka po našom rozhovore tretiu šatku dokončila a s jej dovolením sem pridávam jej vyjadrenie a foto z FB skupiny ELKA - Fo(u)r Hearts Woven: "Predstavuje sa teda prvý custom :) Vola sa Dúhová voda (Rainbow water), má 439 cm, je 80 cm široká, gramáž je 356 g/m2 (ale nepovedali by ste to do nej). Je mäkká, príjemná :) Zloženie: Osnova - bavlnená; Utkové nite - alpaca + mulberry hodváb. Podľa manžela je jednoznačne najkrajšia z doteraz natkaných :) Ale z toho sa teším, keďže tento šáteček patrí jemu."  

Aké máš v tejto oblasti ešte plány alebo výzvy?

Ach, tak tých je nesmierne veľa :). Čokoľvek vidím, vždy si poviem: Aj toto ešte musím skúsiť :) Aj tamto by som veľmi rada... :) Sú výzvy, ktoré viem, že určite vyskúšam, sú také, ktoré mi vzali dych, no tiež ich vyskúšam, pretože som o ne bola požiadaná. A plány mám naozaj veľké. Ale ešte nechcem prezrádzať. Uvidíme, čo prinesie budúcnosť :)

Čo by si chcela odkázať nosiacim rodičom, ktorí o nosení uvažujú, ale možno majú pochybnosti, alebo ich odrádza okolie :)


Počula som dávnejšie výrok, že mať dieťa je ako vytrhnúť si srdce z tela a nechať ho, aby chodilo po svete po vlastných nohách. Keď sa dieťatko narodí, je stále časťou vás samotných, stále vás potrebuje. Asi naozaj cítime, že deti sú našimi srdiečkami, keď ich tak aj voláme. A srdcia patria k sebe. Tí, ktorí sa ľúbia, patria k sebe. Ak dieťatku dáte milujúcu náruč plnú lásky a bezpečia, ak si ho budete nosiť, raz sa vám odmení rovnakou láskou. Vzťahy budujeme celý život. Nikdy nie je neskoro začať. Ale ak môžete začať nosiť od prvých chvíľ, tak noste s láskou. Ja vždy dúfam a hovorím si: Deti moje, ja som nosila s láskou vás, kým ste si nepovedali, že teraz už to zvládnete sami a tak dúfam, že raz, až bude moja jeseň života pretkaná striebrom mojich vlasov a budem to potrebovať, tiež ma niekto láskyplne zdvihne a odnesie. Užívajte si čas, ktorý je vám spolu dopriaty. Dni utekajú ako voda, z bábätiek sú razom velkáči. Vy budete zasievať do detí lásku. Oni ju budú rozsievať ďalej :)

Koniec :)


Zdroj fotografií TU a TU.
Autori použitých fotografií: Andrea Kvintová, Eleonóra Kanášová

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A toto je záver môjho rozhovoru s Nelkou, ktorá mne, aj vám týmto spôsobom umožnila "kuk" do "tkáčškeho sveta" :) Aj keď je len na začiatku svojej dobrodružnej cesty a ďalšieho rastu, je vidieť, že to, čo robí, robí s láskou a vášňou. A to je podľa mňa posolstvo pre mňa a možno aj pre vás - nebojte sa pracovať na svojich snoch! Pretože tak, ako aj u Nelky, aj u vás sa môžu stať skutočnosťou ;) 

Skôr, ako tento príspevok ukončím, ti chcem Nelka poďakovať - za tvoj čas, ktorý si mi venovala a ochotu podeliť sa s kúskom seba :) Prajem ti zručné ruky, dobré oko a veľa inšpirácií pri tvorbe tvojich krásnych šatiek. Nech sú potešením pre svojich majiteľov a aj pre teba, keď budeš vidieť, ako sa týmto tvojím "šatkovým deťom" vo svete darí ;) Aby som to neukončila "len" takto, poprosila som nosiace mamičky, ktoré mali možnosť skúšať tvoje šatky, aby napísali svoje dojmy a pozdieľali sa s nimi :) Je to prekvapko pre teba, tak verím, že ťa potešia ;)

Zuzka Čižmárová v "Gardenke"
MVDr. Zuzana Čižmárová (poradkyňa nosenia a členka OZ Nosma) - dojmy zo šatky "Summer Garden" (šírka:67,5cm, dĺžka: 436cm, gramáž: 425g/m2, bavlna): "Keď sa mi dostala táto prvá slovenská ručne tkaná šatka od Nelky do rúk, dotkla som sa jej najprv s veľkým rešpektom. S rešpektom a s úctou ku rukám, ktoré ju vyrobili. Šatka je utkaná dokonale, bez jedinej chybičky, vlákna sú hladké, vzor vytvára krásne kvietky v odtieňoch ružovej, fialovej, oranžovej a bielej farby, šatka je pestrá, ale veľmi jemná a elegantná. Kvietočky mierne vystupujú a pôsobia plastickým dojmom. Šatka má vysokú gramáž – viac ako 420 g/m2, takže som čakala niečo hrubé, nepoddajné a drsné. Gardenka, ako sa táto šatka familiárne nazýva v slovenských nosičských kruhoch, prišla ku mne už zanosená. Prekvapila ma... Prekvapila ma hlavne tým, že je mäkká, hladká a veľmi príjemná na dotyk. Patrí ku hrubším šatkám, ale nepôsobila na mňa ako deka. Viazať túto šatku je niečo úplne iné ako viazať bežne dostupné šatky, treba to vyskúšať a prísť na ten správny spôsob, ako ju uchopiť. A tak som sa aj ja postupne naučila skrotiť túto rozkvitnú nádheru a ona sa mi odmenila pohodlím a mäkkosťou. Uzol úplne postačuje jednoduchý, drží veľmi dobre, dvojitý uzol je trochu veľký, ale naozaj nie je potrebný. Pri viazaní šatka kĺže tak akurát a hotový úväz drží veľmi pevne. Stredová značka je vytkaná v podobe pruhov, veľmi to na mňa zapôsobilo, je to hravé, ale zároveň jemnučko elegantné. Lemy nie sú zašité, čo je u ručne tkaných šatiek bežné. Nosnosť šatky je, ako sa hovorí v nosičskom slangu, aj na slona. Môj nosenec váži okolo 10 kg, čo nebol pre túto šatku žiadny problém, jednoducho dokonalé pohodlie na ramenách. Viazala som s ňou rôzne úväzy dopredu aj na chrbát a po pár naviazaniach sa mi so šatkou pracovalo naozaj veľmi dobre. Myslím, že Summer Garden je pani šatka s veľkým „P“ a ja som mala veľkú česť, že som si ju mohla na pár dní užiť."


 
Tánička Nováková v "Motýliku"
Mgr. Tatiana Nováková (poradkyňa nosenia a koordinátorka poradkýň nosenia v OZ Nosma) - dojmy zo šatky "Butterfly on the sky" (šírka: 72cm, dĺžka: 436cm, gramáž 320g/m2, bavlna): "Prekrásna ručne tkaná šatka, jemná ako motýlie krídla. Tak by sa v skratke dala popísať táto krehká krása, ktorá sa k nám dostala vďaka šťastene na testovanie. Keď som otvorila trasúcimi sa rukami balík, vykukla na mňa originálna hand made taštička ukrývajúca Nelkine milé slová pre nás, testerky, no a ONA. Šatka, ktorá ma nadchla. Šatka, ktorá uchvátila moje srdce a moje ruky. Radosť hladkať, radosť viazať. Viaže sa úplne inak ako strojovo tkaná šatka. Ten pocit pri viazaní a doťahovaní je ťažko opísateľný, je to proste stav blaženosti pre každú oddanú šatkárku :). Farby, ktoré Nelka zvolila pre motýlika, presne vystihujú meno, ktoré sa jej dostalo. Mňa osobne uchvátilo to, ako nádherne prechádzali priadze od fialkovo modrej, cez belasú, až po vanilkovo žltú. No oči som nemohla spustiť z prekvapujúco červenej priadze zo zlatými odleskami, ktorá lemovala konce šatky. Viazať s ňou je ozaj šatkársky zážitok a pôžitok, a viem si predstaviť viazať s touto šatkou novorodenca - Motýlik je proste stvorený pre malé a krehké deti, lebo je tenučký a voľne tkaný. My s našimi skoro 10 kilami sme mu už dali dosť zabrať a povedala by som, že to sú aj limity tejto šatky. Skúšali sme Kríž s kapsou vo vnútri s roztiahnutými pruhmi a klokaním efektom a Double Hammock. V oboch úväzoch nádherne vynikli farby a motív motýľa, ktorý sa pri viazaní zmenil na efektné srdiečko. Šatka mňa aj môjho nosenca úplne uchvátila a bolo mi cťou ju aspoň na chvíľku testovať."

Fotografie poskytli: Zuzana Čižmárová, Tatiana Nováková

Komentáre

Obľúbené príspevky