Testovanie: Onbuhimo

Aj keď som prevažne "šatkárka" (rozumejte, ak mi ponúknete na výber nosič alebo šatku, vyberiem si šatku), tak ma počas zimy chytil akýsi ošiaľ a začala som sa zháňať po nosiči. Dospela som totiž k názoru, že pre potrebu rýchleho nahadzovania a skladania naobliekaného a "nacibuleného" dieťaťa, bude pre mňa nutnosťou.

Keď som sa začala obhliadať po dostupných možnostiach, "narástla" mi hlava - na súčasnom trhu je ponuka naozaj pestrá. Až tak, že časom ani neviete, čo si vlastne vybrať. Avšak nechcem tu robiť prehľad toho, čo všetko je k dispozícii. Čomu sa chcem venovať je onbuhimo - nosič bez bedrového pásu. Prečo? Doteraz som s ním nemala žiadnu skúsenosť a bola som zvedavá, čo je to za vynález :) Takže aké sú moje dojmy?

Viazacie onbu s krúžkami a prackové onbu :)
Na úvod mi prišlo na myseľ slovo z Biblie: "Ak je niečo, o čom by človek povedal: ´Pozri, toto je niečo nové!´, už to bolo v časoch, ktoré boli pred nami." (Kazateľ 1,10) Toto isté platí aj o "onbu", ako sa mu familiárne začalo hovoriť v nosiacich kruhoch. Svojím pôvodom a tradíciou pochádza z Japonska a dodnes sa používa. Existujú dve verzie tohto nosiča - viazací s krúžkami, ktorý vychádza z tradičného japonského nosiča (má dlhé a široké ramenné popruhy, ktoré sa prevliekajú cez krúžky; môžete v ňom nosiť aj menšie deti) a modernejší prackový (má polstrované ramená a sťahuje sa cez skracovače; je určený pre väčšie deti, väčšinou od výšky 80 - 86 cm). Je vhodný najmä na nosenie na chrbte, ale ak potrebujete, odnesiete v ňom dieťatko aj vpredu (avšak kvôli komfortu veľmi krátko). Vďaka tomu, že nemá bedrový pás, odporúča sa pre tehotné mamičky, ktoré chcú počas tehotenstva naďalej nosiť svoje deti. Čo sa týka dostupnosti, na trhu sú v ponuke hlavne prackové onbu. Viazacie s krúžkami sa objavujú len zriedka, a aj to v zahraničných, neeurópskych e-shopoch. Preto sa ďalej budem venovať prevažne tým prackovým.

Ak máte predstavu, že sa v tomto nosiči dá dieťa pohodlne nosiť niekoľko hodín, chcem vás vyviesť z omylu. Tým, že celú váhu nesú vaše ramená, "bez ujmy" to dáte maximálne hodinku - možno viac, ak ste "tvrdý muž" :) Ale aj to závisí od viacerých faktorov, najmä polstrovania ramien a miery akčnosti vášho dieťaťa (ak sa rado zakláňa a robí prudké pohyby, tak sa ten čas "únosnosti" rapídne skracuje). Preto, ak niekam idete a viete, že vás čaká intenzívnejšie nosenie, zoberte si radšej šatku alebo nosič s bedrovým pásom.

Rozpisovať, ako sa používa - to by sme tu boli dlho. A popravde, je lepšie 1x vidieť, ako 10x počuť, či čítať ;) Takže vám sem prikladám videá ako naň :)

Spôsoby používania viazacieho onbu s krúžkami:
 1. nosenie vpredu:


 2. nosenie na chrbte:



Spôsoby používania prackového onbu:
1. "bezpečný" spôsob:


2. spôsob pre odvážlivcov :)



Verím, že ste to posledné video už predýchali a môžeme sa posunúť ďalej :D Onbu ponúka viacero výrobcov. Viazacie s krúžkami napr. Indajani, prackové napr. Fidella, Bloomyloom, Maggion a iné. Pri prackových sa dokonca môžete stretnúť aj so slovenskými výrobcami - napr. MaMy, Mirkine a Bimbi baby carrier. Ak ste šikovná krajčírka (alebo takú poznáte), môžete si ho vyrobiť aj doma (postup ako na to nájdete TU a TU).

Osobne som mala možnosť vyskúšať a testovať iba prackové onbu, a to od troch výrobcov - Fidelly, Mirkine a MaMy. Všetky boli ušité zo šatiek a moje dojmy sú nasledovné:


Onbuhimo Fidella
Onbuhimo Fidella Outer Space Lilac

Zo všetkých onbu, ktoré som skúšala, bolo najflexibilnejšie. Dalo sa prispôsobiť a zúžiť z každej strany:
  • po dĺžke (z maximálnych 50 cm na minimálne 39 cm)
  • v šírke medzi nožičkami (z maximálnych 42 cm na minimálne 19 cm)
  • pri ramenách dieťaťa (z maximálnych 31 cm na minimálne 17 cm)
Aj preto si myslím, že sa v ňom môže nosiť aj menšie dieťa (Matej si v ňom dokonca poniesol macíka ;) ). Bolo super v tom, že som si ho dokázala prispôsobiť "na mieru", aj keď maximálna šírka medzi nožičkami bola Matejovi len tak tak (má veľkosť 86). Onbu malo aj kapucňu na istenie hlavičky, avšak musím povedať, že plnila skôr estetickú funkciu - dať ju dieťaťu cez hlavičku a upevniť ju, keď je na chrbte, bol nereálny nadľudský výkon. Keď som si onbu úplne skrátila po dĺžke a ramenné popruhy stiahla nadoraz, pričom v ňom mal Matej rúčky vonku, zo všetkých skúšaných nosičov v ňom bol najviac vysoko a videl pekne ponad moje rameno. Keď som si ho zase chcela dať nižšie (napr. kvôli spánku), dalo sa to urobiť celkom ľahko, cez vrchný skracovač popruhov. Čo však považujem za dosť závažný nedostatok, bolo tenké polstrovanie ramien (má hrúbku len 1 cm). Pri Matejovej váhe 11,5 kg som ho v ňom dokázala poniesť max. 20 min, pričom po 10 min som už cítila ramená. Záver: Úžasne flexibilné, ale vhodné skôr pre menšie a ľahšie deti.
Pozn.:  Za požičanie onbuhimo ďakujem e-shopu www.nosime.sk


Onbuhimo Mirkine
Onbuhimo Mirkine zo šatky Yaro La Vita Rose Natural Bourette Silk

Zo všetkých troch skúšaných onbu išlo o zlatý stred :) Dalo sa prispôsobiť medzi nožičkami dieťaťa (z maximálnej šírky 43 cm na minimálne 18 cm; výška chrbtovej opierky bola 52 cm). Ľahko sa s ním manipulovalo a už na prvý pohľad bolo vidieť, že ide o veľmi kvalitné šitie. Páčilo sa mi, že na miestach, kde majú byť kolienka dieťaťa, bolo mäkké polstrovanie. Čo ale vzbudzovalo trochu moje rozpaky, bola spojovacia spona, ktorá sa zapína na hrudníku, aby ramenné popruhy neschádzali z pliec. Na môj vkus bola dosť krehká a pri zapínaní som mala strach, že ju zlomím. V Onbu od Mirkine som skúšala nosiť vpredu, aj vzadu. Pri nosení vpredu mi vadilo, že má krátke doťahovacie pásy (zo všetkých troch skúšaných najkratšie). Kým som ich zachytila, nejakú chvíľku to trvalo. Pri nosení na chrbte to zase až tak nevadilo. Bol však problém s tým, že nám chýbala kapucňa - keď Matej zaspal, tak sa pri mojom pohybe hocikedy dostal do záklonu, keďže mu hlavičku nemalo čo držať. Avšak na internete som zahliadla tento nosič aj s kapucňou, takže prepodkladám, že to, či je súčasťou nosiča alebo nie, závisí od zákazníka. Celkom pohodlne, tzn. bez bolesti ramien, sa mi v ňom nosilo maximálne 40 min. Záver: Nesklame, aj keď by sa dalo čo to vylepšiť :)


Onbuhimo MaMy
Onbuhimo MaMy zo šatky Didymos Fishes Deep Blue Sea s konope

Zo všetkých skúšaných onbu malo najväčšie rozmery, pričom sa dalo zúžiť/skrátiť po celej dĺžke aj šírke:
  • šírka medzi nožičkami (z maximálnych 55 cm na minimálne 22 cm) 
  • výška chrbtovej opierky (z maximálnych 52 cm na minimálne 42 cm)
Zároveň sa mi zdal najvychytanejší čo sa týka detailov. Kapucňa, ktorá bola jeho súčasťou, sa pripínala k nosiču na niekoľko cvokov a k ramenným popruhom sa prichytávala o malé spony, čo bolo veľmi praktické. Aj keď som ho stiahla z každej strany na minimum, Matejovi bolo naozaj akurát, takže je určené pre väčšie a veľké deti. Zodpovedá tomu aj hrúbka polstrovania na ramenách, ktorá bola najväčšia zo všetkých troch skúšaných onbu (má až 3 cm) a aj hrubšie polstrovnie pod kolienkami dieťaťa. Jediné, čo ma "rozčuľovalo", bolo prekrúcanie polstrovaných ramien pri vykladaní dieťaťa a bolo jedno či som ho dávala dopredu alebo na chrbát. Predpokladám, že dôvodom bola práve hrúbka polstrovania s kombináciou vrchného skracovača, pod ktorým ramenný popruh nemal žiadne polstrovanie. Avšak na druhej strane v tom istú rolu zohralo aj zimné oblečenie, ktoré sme mali na sebe. Pohodlne sa mi v ňom nosilo najdlhšiu dobu zo všetkých - v rámci možností sme v ňom dali 60 minútovú prechádzku :) Záver: Veľmi prepracované, ale treba si naň zvyknúť :)

------------------------------

Teraz by sa zdalo, že som tému onbu a jeho použitia vyčerpala a bude nasledovať nejaký záver. Áno, pôvodne som to mala v pláne :) Aaaale... :) Pri jednom z nočných dojčení mi v hlave skrsol nápad - urobiť experiment :) Veľmi som chcela vyskúšať aj viazacie onbu s krúžkami, avšak nepodarilo sa mi ho zohnať (ako som uviedla vyššie, naše e-shopy ho neponúkajú a pokiaľ viem, ani žiadny slovenský výrobca nosičov sa do jeho šitia zatiaľ nepustil, čo je škoda). A tak "za 5 minút 12" sa v mojej hlave zahniezdila myšlienka, že mám doma MeiTai (o čo ide a ako sa používa nájdete TU), z ktorého by bolo možné pomocou Ring Sling krúžkov "urobiť" provizórne viazacie onbu :) Ako to dopadlo, si môžete pozrieť na nasledujúcich fotografiách ;)

"Onbu" zo šatky Didymos Orient

Skúšala som v ňom nosiť Mateja vpredu aj vzadu :) A pri oboch spôsoboch bol komfort v porovnaní s prackovými onbu neporovnateľný :) Vpredu som ani nemala pocit, že mi chýba bedrový pás - váha Mateja sa krásne rozložila :) Jediné, čo som musela brať do úvahy bolo, že dieťa treba najprv vytiahnuť pri viazaní vyššie, pretože keď príde ku kríženiu popruhov za chrbtom, automaticky trochu klesne :) Čo sa týka nosenia vzadu, úplne v pohode som v ňom dokázala dať Mateja krásne vysoko na chrbát, dokonca tak ako v šatke, ale s menšou námahou :) Spokojne mi tak kukučkoval ponad rameno a všetko videl. Podobne ako vpredu, sa jeho váha krásne rozložila a ten "nedostatok" prackového onbu, tzn. celej záťaže na ramenách, tu vôbec nebolo cítiť. Možno vás napadla otázka, či ma tie krúžky netlačili. Už z fotografií vidieť, že boli zbytočne veľké (išlo o veľkosť M, takže určite by postačovala veľkosť S). Pokiaľ som im nenašla "dobré" miesto, tlačili poriadne. Avšak keď som si ich dala do "správnej" pozície, cítila som len mierny tlak. Dokonca pri nosení vpredu som mala pocit, že mi podopreli driekovú časť chrbta. Je pravda, že do zverejnenia tohto príspevku som nemala príležitosť vyskúšať tento "vynález" počas dlhšej prechádzky. Ale určite sa na ňu chystám, takže potom priložím svoje dojmy do komentu tohto príspevku :)


Nateraz je to z mojej strany o onbu všetko :) Som rada za túto skúsenosť. Čo som si z nej zobrala? Asi to, že šatka mi naozaj sedí najviac. A keď už nosič, radšej s bedrovým pásom, alebo keď onbu, tak skôr to viazacie s krúžkami :) Pokiaľ by som ale potrebovala riešiť rýchle nahodenie a krátky presun, siahla by som aj po tom prackovom :)

Dúfam, že vás tento príspevok obohatil a možno aj inšpiroval k vašim experimntom ;) Ak áno, napíšte mi o tom do komentov. Budem sa na ne tešiť ;)


Do nosenia priatelia ;)



Pozn.: zdroje obrázkov: pinterest; www.google.com

Komentáre

  1. Mozem poskytnut novy testovaci model z dielne Mirkine s novymi ramennymi popruhmi. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Ak by ste teda boli ochotná, napíšte mi priamo na email srdcenasrdci@gmail.com a môžeme dohodnúť podrobnosti ;)

      Odstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky