Katarína Šmajdová Búšová: Čaro KsK, alebo aj v jednoduchosti je krása :)

Polovičný KsK :)
No čo už sa dá o KsK ešte povedať :) Pre tých, ktorí nie sú zorientovaní, "KsK" je skratka základného úväzu "Kríž s kapsou vo vnútri" (v anglickej terminológii sa používa termín "Front Wrap Cross Carry", tzv. FWCC). Tento pomerne jednoduchý úväz je odporúčaný všetkým začínajúcim nosiacim mamičkám a oteckom, pričom špeciálne sa odporúča na viazanie novorodencov.

Hmm... :) Poviem vám, moja cesta k jeho prijatiu bola veľmi strastiplná :D Mateja som začala nosiť v šatke cca v 3 - 4 mesiacoch a teda z duše ho neznášal. A priznám sa, ja spolu s ním :) Prečo? Mne vadilo doťahovanie, ktoré mi v mojej, vtedy ešte nezanosenej šatke, išlo veľmi zle. A ten blbý pocit pri tom nešťastnom kapsovaní!!!! "Bože!!! Čo ak mi malý vypadne???!!!" Pamätám si to dodnes :D Matejovi vadil asi ten stiesnený pocit, keďže musel mať rúčky vo vnútri a nemohol s nimi voľne hýbať. A to ho neskutočne rozčuľovalo :)

KsK... Obľúbený, aj nenávidený :) Nakoniec sme si predsa k nemu vytvorili vzťah. Teda omnoho neskôr, keď už mohol mať Matej bez problémov rúčky vonku (cca v 9 - 10 mesiacoch; dovtedy sme používali úväz Dvojitý kríž). A možno mi neuveríte, ale od toho momentu sa stal našim najobľúbenejším a najpohodlnejším úväzom vpredu vôbec :) Veľmi aktívne sme ho využívali do Matejových cca 2,5 roku a to v rôznych obmenách. Možno sa navonok zdá, že je "obyčajná nuda", ale nie je to tak :) Vedeli ste, že naň existuje množstvo variácií s krátkou aj dlhou šatkou? A ak sa s ním trochu "vyhráte", vyzerá veľmi elegantne a esteticky :) Aby ste to mali pekne v kôpke, vkladám vám sem prehľad tých variant, ktoré sme s Matejom používali najčastejšie :) Na konci článku nájdete aj ďalšie, ktoré sme síce neskúsili, ale možno si k niektorému z nich nájdete cestu ;) Tak poďme na to! :)

Kríž s kapsou vo vnútri - klasika so šatkou veľkosti 6 (FWCC)

Videonávodov na tento úväz je nekonečné množstvo. S novorodencami, malými bábätkami či batoľatami, v rôznych jazykoch, niektoré podarené viac, iné menej :) Ak máte zmätok v tom, ktorý z nich si vybrať, moja rada je len jedna - ten, v ktorom najviac rozumiete čo máte robiť :) Jeden z tých "naj" je podľa mňa stará klasika od Hanky Vonzinovej, v ktorom ukazuje viazanie s väčším bábätkom:


Ja som po ňom siahla preto, lebo som Mateja takto viazala, keď už bol väčší. Ale ak máte menšieho drobca či dokonca novorodeniatko, veľmi pekné videonávody nájdete:
  • u "Dúhovky" s využitím lexi twistu, tzn. s dvojitým prekrížením bočných pruhov pod zadočkom dieťatka, aby išli pruhy šatky poniže nožičiek, nie priamo popod ne (videonávod TU);
  • u Wrapping Rachel aj s ukážkou dojčenia (videonávod TU).
Pozn.: Len taká moja praktická rada - pri doťahovaní bočných pruhov je fajn, keď sťahujete látku od vnútorného lemu (to je ten pri vašom krku) k tomu vonkajšiemu kúsok po kúsku, centimeter po centimetri. Neodporúčam ju zhŕňať v rukách. Prečo?
1. šatku takto krásne dotiahnete po celej šírke a bábätko bude pekne podopreté; 
2. ten komfort pri nosení je neporovnateľný;  
3. nebojte sa potiahnuť, šatka to znesie :) musíte cítiť, že sa vám po chrbte kĺže ;)

Spomienka na naše viazanie KsK :)
Na prvom a druhom obrázku vidieť spôsob doťahovania šatky centimeter po centimetri, ktorý spomínam vyššie :)

Kríž s kapsou vo vnútri s klokaním efektom so šatkou veľkosti 6 (FWCC with kangaroo effect)

Tak toto bola naozaj naša veľká láska :) A ak máte šatku s tzv. "zlou stranou" (tzn. je farebne svetlejšia), dá sa s tým prekrásne vyhrať - môžete ju rôznym spôsobom prekladať cez chrbátik dieťaťa, až sa vám ukážu pekné "obrazce" :D Po tejto variante som siahla v období, keď mi už šatka svojou nosnosťou prestala stačiť a potrebovala som si zvýšiť komfort pri nosení :) Vďaka tzv. klokaniemu efektu (pretočeniu šatky na ramenách), sa váha dieťaťa omnoho lepšie rozloží. Škoda :) Keby som vedela, aká je s ním zábava, siahnem po ňom omnoho skôr :D Videonávod opäť od Hanky Vonzinovej:

  

Kríž s kapsou vo vnútri so zakončením Poppin´s so šatkou vo veľkosti 6 (FWCC with Poppin´s)

Keď už Matej naberal omnoho viac na váhe, bola táto varianta pre nás najväčšia "TOPKA". Neskutočný :) To preloženie pod zadkom urobilo hotové zázraky a nosenie v ňom bolo úžasne pohodlné :) A ten dizajn! Hm... Škoda, že sa už nenosíme, hneď by som si dala povedať :D Nanešťastie, práve na túto verziu so zaťažením oboch ramien je žalostne málo videonávodov (totiž z 99% sú videonávody na variantu so zaťažením len jedného ramena, tzv. semi alebo polovičný KsK - videonávody nájdete TU alebo TU - čo ja ale veľmi nemusím). Pridávam teda aspoň jeden od Chelsea Wybrow:


Na rozdiel od vyššie spomenutých variant FWCC, táto sa začína viazať s posunutým stredom o cca 20 - 30cm. Chelsea ho viaže na môj vkus trochu navoľno (to bude asi tou bábikou :D ). Moje odporúčanie je držať tie bočné pruhy počas viazania viac spevna, aby sa vám to, čo ste už dotiahli, nepovoľovalo. Môže vám pomôcť aj jeden grif - pri prvom prekladaní dlhšieho pruhu cez chrbátik dieťaťa zasuňte vonkajší lem (ten, čo je viac pri vašom ramene) dieťatku pod zadok. Ten ho takto zabrzdí ;) A ak budete mať chuť sa s tým viac pohrať, môžete oba pruhy ešte pred prekladaním pretočiť a urobiť si na ramenách klokaní efekt :) Keď dieťatko zaspí, pekne mu to podoprie hlavičku ;)

Spomienka na naše "Poppin´s-ovanie" :D

Polovičný kríž s kapsou vo vnútri s posuvným uzlom so šatkou vo veľkosti 3 - 4 (Semi/Half FWCC)

Dlhé šatky odložíme a siahneme po tých "spratnejších", čo sa zmestia do kabelky ;) Tento úväz patril tiež medzi naše obľúbené, najmä v lete :) Jeho výhodou je, že vďaka posuvnému uzlu si viete dieťatko pohodlne zosunúť nižšie, nadojčiť ho a opäť dať do pôvodnej výšky bez toho, aby ste museli šatku rozväzovať :) Videonávod je opäť od Hanky Vonzinovej a ako inak, ide o variantu so zaťažením oboch ramien (existujú aj varianty so zaťažením jedného ramena, napr. videonávod TU):


Čo môže robiť šarapatu je viazanie posuvného uzlu. Nie je to tým, že by to bolo extra náročné, len je potrebné si uvedomiť, ktorý pruh sa prekladá pod ktorý :D Ako sa s ním popasovať, nájdete veľmi zrozumiteľne TU. Ak sa s ním nechcete trápiť, môžete si to uľahčiť použitím RS krúžku (videonávod TU).

Kríž s kapsou vo vnútri s uzlom pod zadkom so šatkou veľkosti 3 - 4 (FWCC TUB)

Túto variantu som používala asi najmenej. Aj to len vtedy, keď som mala po ruke krátku šatku a potrebovala som Mateja spacifikovať narýchlo :D Viaže sa úplne rovnako ako klasický KsK so šatkou veľkosti 6, akurát bočné pruhy pod zadkom dieťaťa nekrížite, ale rovno urobíte uzol :) Videonávod od Dúhovky:


*****************************************************

Ako som na začiatku spomínala, variant KsK je neúrekom. A stále pribúdajú :) Tie, ktoré som ja osobne neskúšala, sú napr. Anne´s FWCC (videonávod TU), FWCC with Pond Finish (videonávod TU), FWCC Tied at Shoulder (videonávod TU), Tandem FWCC (videonávod TU) a i. Určite nájdete aj ďalšie, niektoré "strelené" viac, iné menej :D Ak chcete, môžete ich linky vložiť do komentárov pod tento článok. Vznikne tak aspoň pekná databáza FWCC pre všetkých na jednom mieste ;) A spokojne doplňte aj vaše dojmy naň - je to cenný poznatok :)

Exkurzia do tajov viazania KsK je na svojom konci :) Čo k tomu dodať? Snáď len múdre slová z knihy Sirachovec (1,23): "Trpezlivý človek vytrvá, až príde jeho čas; nakoniec sa mu všetko obráti na radosť." Takto to bolo aj s nami :) Na začiatku to síce chcelo veľa vytrvalosti a trpezlivosti, ale nakoniec z toho bola obrovská radosť a užívanie si nosenia na oboch stranách :) Tak vám prajem, nech si aj vy nájdete ten svoj "naj" KsK a nech je vám, aj vášmu dieťatku len na radosť a spokojnosť z nosenia ;)

Do nosenia priatelia :)

*************************
Kanály YouTube, z ktorých boli videonávody čerpané:
  • Wrap You In Love - TU 
  • Wrapping Rachel - TU 
  • Chelsea Wybrow - TU
  • Vonzino1 - TU 
  • Will You Carry Me - TU
  • Head on my Heart Babywearing - TU 
  • Marley Clark - TU 
Kanály z YouTube, na ktorých nájdete ďalšie fajn videonávody ;)
  • Tandem Trouble - TU
  • Wrapping My Heart - TU
  • Amy Wraps Babies - TU
  • Wrap Your Baby - TU
  • Wrap Lena - TU

Autorka článku: Katarína Šmajdová Búšová

Komentáre

Obľúbené príspevky