Ľudmila Macejová: Krátke zamyslenie sa nad sociálnymi výhodami nosenia detí

Na mnohých miestach sa hovorí o nespočetných výhodách nosenia detí, hlavne z pohľadu biologickej predispozície na nosenie, z pohľadu fyziológie. Pripojím tak trošku môj "pohľad" na výhody, ale v spoločenskej oblasti. Neviem ako to vnímajú iné nosiace mamičky, avšak mne osobne otvorilo nosenie, tak povediac, dvere do sveta. Práve vďaka tomu, že som sa rozhodla nosiť svoj poklad pri srdci, som spoznala nosiacu komunitu v našom meste Prešov :) Všetko sú to úžasné mamičky, ktorým vďačím za veľa. V rámci tejto komunity fungujú viaceré pravidelné aj nepravidelné akcie, stretnutia, podujatia, workshopy, prednášky, besedy a mnoho ďalšieho. A netýka sa to len nosenia, ale aj iných záležitostí, ktoré sú rozmanitými spôsobmi spojené so starostlivosťou a výchovou detí. Tieto stretnutia majú tiež na svedomí to, že spoznávam osobne jednotlivé mamičky, ich príbehy, stávajú sa z nás kamarátky, navštevujeme sa, rozširujeme svoj okruh známych.

Oddych na Rhodose :)
Vďaka noseniu svojho dieťatka sa okrem iného dokážem dostať aj na miesta, kde by som sa, napríklad s kočíkom, nedostala. Pred narodením svojej dcérky som si akosi nevšímala, že okolie je plné bariér. Všade sú schody, vysoké obrubníky, rozbité chodníky a cesty, v zime neodhrabané, úzke priestory... Toto všetko však viem zvládnuť. Pre mňa osobne to má obrovský význam, keďže nie som obmedzovaná a aj také stretnutie s kamarátmi na mieste, kde sú schody, je ľahko dosiahnuteľné. O cestovaní snáď ani netreba hovoriť. Nastúpiť do MHD, vlaku, lietadla s kočíkom alebo len tak s dieťaťom na rukách, dá riadne zabrať. Zo svojich skúseností spomeniem grécke mesto Lindos, mesto na skale, plné schodov. S dcérkou v nosiči som ho zdolala ľavou zadnou. Ostatní rodičia sa so svojimi malými ratolesťami dosť trápili a mnohí výstup na Akropolu vzdali. Predtým, ako som začala nosiť, som veľmi ťažko vnímala nemožnosť dostať sa niekam. Popravde ma to miestami až frustrovalo, keďže som rada rozlietaná a chcem veľa zažiť. Takýmto spôsobom si napĺňam svoje sny o cestovaní aj s drobcom.

Mnohým mamičkám pomáha nosenie aj pri návrate do práce skoro po narodení dieťatka. Jednoducho ho vezmú so sebou naviazané v šatke alebo v nosiči a môžu pekne krásne prednášať, obsluhovať či predávať. Matka sa nemusí obmedzovať v pracovnom živote a zároveň je dieťatku k dispozícii vtedy, keď ju najviac potrebuje. Toto sa mňa osobne netýka, ale viem, že zo sociálnej stránky to má ohromný význam. Samostatnú oblasť predstavuje nakupovanie. Neviem si predstaviť, ako by som sa tlačila v úzkych uličkách obchodu s kočíkom, košíkom alebo vozíkom, z každej strany by do mňa strkali. No hrôza. S dcérkou v nosiči si v pohode nakúpim bez týchto nepríjemností. Aj toto ma obmedzovalo v mojej "dobe temna", keď som ešte nenosila. Najväčším prínosom sú však pre mňa tie úžasné žienky, ktoré som vďaka noseniu spoznala. Po pôrode sa mi život dosť zmenil. Samozrejme, bezdetné kamarátky sa postupne rozpŕchli, ale získala som nové, hodnotné priateľstvá. Keď sa tak nad tým zamyslím, neviem o tom, že by sa nenosiace mamičky tiež nejakým spôsobom združovali.

Výlet do Budapešti

Určite je veľa ďalších oblastí, v ktorých nosenie prináša výhody. Spomenula som ich len zopár, hlavne tie, ktoré z môjho pohľadu napomáhajú sociálnej interakcii mamičky s okolím. Lebo aj tá je dôležitá. Moja maličkosť veľmi potrebuje vzťahy a spoločnosť na svoje pokojné a spokojné žitie. A myslím si, že nejednej mamičke sa odľahčí na duši, keď sa poriadne vyrozpráva na nejakej akcii.


Autorka článku: Ľudmila Macejová 

Komentáre

Obľúbené príspevky