"Chcete zo svojho maličkého vychovať rozmaznané dieťa? Chcete narušiť správny vývoj jeho povahy? Nuž, len ho pestujte!"

M. Klímová-Fugnerová: Naše dieťa, BA: Osveta, 1979
Ste prekvapení z titulky dnešného príspevku? A čo poviete na toto: "Moderná mamička dieťa nepestuje, ak sa tým myslí jeho dlhé nosenie a čičíkanie". Srandujem? Noooo, ani nie, aj keď vám to asi veľmi nesedí do zamerania tohto blogu. Aby som to vysvetlila - je to odporúčanie z TOP knihy o výchove a starostlivosti o bábätko "Naše dieťa", ktorá "fičala" najmä v 70. - 80. rokoch minulého storočia. "Vyrastali" na nej naši rodičia a mnohí sú o podobných "pravdách" presvedčení dodnes. Prečo to spomínam?

Často krát sa v diskusných nosiacich fórach, alebo aj v mojich súkromných rozhovoroch s nosiacimi mamičkami objavuje "problém" negatívnych alebo "strašiacich" reakcií blízkeho, či širšieho okolia. Je až prekvapujúce, ako niektoré z nich musia doslova tvrdo bojovať a obhajovať nosenie svojho dieťaťa. Aby ste boli v obraze, nie je výnimočné, že počúvajú slovné komentáre alebo útoky typu: "Ja by som zavierala za toto do basy!" "Bože, veď ho zadusíte! Dýcha vám tam vôbec?!" alebo "Chúďatko malinké, ty musíš ale trpieť!" (mysleli tým dieťa). Dokonca sú niektoré svedkom toho, že na nich ľudia krivo pozerajú, alebo si odpľujú na zem. Najčastejšie však počúvajú komentáre typu: "Je to tvoj cecok!" "Už sa ho nikdy nezbavíš! Stále ho budeš musieť nosiť na rukách!" "Rozmaznáš ho!" "Skrivíš mu chrbát" atď. Je ťažké tomu uveriť? Myslím si, že je to minimálne podnet na zamyslenie sa.

Byť v predstave, že každý nosenie prijme ako niečo úžasné a bude s ním súhlasiť, je utópia. Od Boha sme dostali slobodnú vôľu veci prijať alebo odmietnuť, takže trápiť sa nad tým, že s tým naše okolie nesúhlasí, je nezmysel. Avšak nech majú ľudia akýkoľvek rozporuplný alebo polemický názor na vec, je dôležité zachovať vzájomný rešpekt a úctu - z jednej, aj druhej strany. V tomto kontexte sa mi páči výrok z Biblie, konkrétne z Nového Zákona, 2. listu Korinťanom, kapitoly 6, verše 11 - 13, v ktorých sv. Pavol Korinťanom hovorí: "Svoje srdce sme vám otvorili dokorán. U nás vám nie je tesno, ale vo vašich srdciach je tesno. Hovorím vám ako svojim deťom: Otvorte si srdcia, odplaťte sa nám!"

Toto je posolstvo pre mňa aj pre vás - otvorte si srdce jeden pre druhého! Na jeho názor, videnie sveta a počúvajte. Urobte preňho miesto vo svojom srdci. A ak s ním aj nesúhlasíte, to utvorené miesto tam nechajte. Nikdy neviete ako, kedy a pod vplyvom akých okolností sa otvorí to jeho ;) Viete, najťažšie boje sú vo vojne s predsudkami a je úplne jedno v akej oblasti. Možno sa niekedy zdá, že je to "boj s veternými mlynmi", ale nie je :) Verte mi, žiadne predsudky netrvajú večne ;)

Nechcem zostať len pri tom, že ľudia na nosiacich rodičov "gánia". To nie je pravda :) Potvrdením je aj vtipná historka jednej nosiacej mamičky, ktorú s jej dovolením predstavím aj vám: "Stretli sme dnes babušku, ktorá ťahala tašku na kolieskach. A ešte v ruke mala nákup. Tak som sa zastavila, že: Tetuška, pomôžeme Vám. A babka spustila: ,,To vy sce toti noví Prešofčani, ta hej? No ci povim... Dcerina nevesta mi hutorela, že šebe toto malé fačuješ do zajdy... A še šmiali šicke... No tá reku naj še smejú gluptaci... Keby oni znali, že i ja ich mamu tak brala ku oraňu... Aaaaaaaaaaaa to najlepše... Kukaj tu... Vtedy dzeci neplakali... Ani krivé nohy nemali... Ale prišli z mesta kočare, tá še precekajú, kdo drahší voz má.... Jak z motorami, znaš ne? A dzeci nechodza, revu jak šaľené, tá im dávajú cumle i hračky... Mojo dzeci nikda hračky nemali... Len z kukurice, znaš jak... Zo šupolia.. My peneži nemali... No a ako som ju odprevadila k domu, ešte aj vajíčka domáce sme dostali  :) "

Do nosenia priatelia ;)

P.S: Nebojte sa, nosením dieťa nemôžete rozmaznať :) Ak by ste sa o tom chceli dočítať viac, TU o tom nájdete výborný článok ;) 

Komentáre

  1. kraaaasne!!!! ten koniec ma pobavil velmi, normalne si to viem zivo predstavit:-)
    a k noseniu - este po mne nikto neplul - zatial ale tei divne pohlady som uz zazila a co je najzvlastnejsie, ze clovek je pokladany za cudaka co nosi v satke aj pri mladych rocnikoch mamiciek.... skoda...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) Tak ja verím, že čím nás nosiacich rodičov bude viac, tým budeme "normálnejší" a časom sa to naše okolie už nad tým nebude ani pozastavovať ;) Vivat osveta! :D

      Odstrániť
  2. Tento komentár bol odstránený autorom.

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky